top of page

Hilde Eskild er lærer og forteller og tilbringer dagene med å stå og gå




Slitasje og en gammel kneskade ga Hilde Eskild sterke smerter etter lange dager på beina. PrP-behandling fjernet smertene og ga henne energien tilbake.


– Nå tenker jeg aldri på at jeg har knær.


I fjor sommer sviktet knærne da Hilde Eskild skulle gå ut av båten. I år hopper hun i land på holmene som om hun aldri skulle ha gjort noe annet.


- Jeg skulle stege fra båten til brygga, men kneet virket ikke. Jeg holdt på å falle baklengs tilbake i båten. Det skjedde flere ganger, for det var liksom ingen kraft der. Sånn var det hele sommeren, og det var skikkelig frustrerende, forteller Hilde Eskild.


I tillegg hadde hun vondt.


Som tenåring pådro den populære fortelleren seg en kraftig kneskade i en trafikkulykke. Den gang ble ikke kneet trent opp, men smertene gikk seg til, og Hilde fikk beskjed om at hun kunne regne med å få vondt når hun ble eldre. Sånn gikk det. Hun fikk betennelser i kneet på grunn av slitasjeskader og arrvev, og smertene ble gradvis verre. I tillegg pådro hun seg noe slitasje også i det andre kneet.


- Jeg jobber jo som lærer, og står og går hele dagen. Det gjorde ikke vondt i seg selv, men ga slitsomme netter med en del smerter. Selv om jeg hadde passert 50, syntes jeg at jeg var for ung til å måtte leve med vonde knær, sier Hilde.


Var skeptisk

Da hun kom til Jeremy med betennelse i kneet, sendte han henne på røntgen for å se hvordan det lå an.


- Det var ikke særlig oppløftende. Han foreslo PrP, forklarte grundig hva det gikk ut på og ga meg god tid til å enke meg om. I mellomtiden fikk jeg behandling som hjalp, massasje og justeringer, men det lindret bare i noen uker av gangen, og smertene kom alltid tilbake, forteller Hilde.


Selv om hun kjente Jeremy godt som kiropraktor, og stolte på vurderingene hans, var hun ikke helt overbevist om at PrP kunne fungere.


- Jeg syntes jo det hørtes logisk ut, at man gir kroppen en boost til å kurere seg selv. Og det var betryggende at det ikke brukes skumle kjemikalier, bare kroppens egen medisin – med litt hjelp. Det føltes litt skummelt å skulle få sprøyter inn i knærne, men jeg var aldri redd for noen risiko eller bivirkninger. Jeg sa ja til å forsøke, så jeg hadde jo troa, men jeg var nok både litt skeptisk og avventende, innrømmer hun.


Gradvis bedring

Hilde måtte gjennom tre behandlinger. Fordi det var slitasje i begge knærne, ikke bare i det skadde, valgte hun å behandle begge knærne samtidig.


- Jeg ble virkelig veldig godt tatt vare på. De visste ikke det beste de kunne gjøre for meg, jeg fikk til og med Twist og kaffe! Sprøytene var vonde, og å få nåler langt inn i knærne er ikke akkurat min favorittaktivitet. Men det var fort overstått og smerten etterpå gikk over- raskende fort over. Den mest intense smerten ga seg etter noen minutter, og etterpå kunne jeg kjøre bilen hjem uten problemer.


Jeg trengte verken krykker eller sykemelding, knærne fungerte gjennom hele behandlingsperioden, og jeg fikk god oppfølgning mellom sprøytene. De sjekket og masserte og var interesserte i hvordan jeg hadde det, forteller Hilde.


Det tok tid før hun merket den store effekten. Sprøytene ble satt på vårparten, og som- meren var ikke like god som hun hadde håpet.


- Det var ikke noen plutselig, magisk «helbredelse». Men Jeremy hadde hele tiden sagt at det kom til å ta tid, og at jeg først ville merke god bedring utover høsten. Og da soppsesongen begynte, kunne jeg gå lange turer i skogen uten å få vondt, så lenge jeg holdt meg i noenlunde flatt terreng. Gjennom vinteren ble jeg gradvis bedre, og nå har jeg rett og slett ikke vondt i knærne lenger! Det hender jo at jeg er litt stiv og støl, men det går seg til.


Jeg slipper stikkende smerter når jeg går opp og ned trapper, jeg går fint ombord i båten og kan hoppe i land på holmer. Nå tenker jeg ikke lenger på at jeg har knær, de bare er der og gjør jobben sin, forteller Hilde.


Fikk energien tilbake

- Og det er kanskje det beste, at nå når knærne fungerer har jeg fått mye mer energi.Når man har smerter og ting som ikke fungerer, kompenserer man på ulike måter og lærer seg på et vis å leve med det, helt til det blir uutholdelig. Når smertene blir borte, merker man hvor mye energi man brukte på kompenseringen, og energien vender tilbake. Jeg er rett og slett himla glad for at knærne virker igjen, sier Hilde.


- Jeg har fullstendig tillit til Jeremy og David, og har fått bare mer og mer. Jeremy og jeg har av og til ledd litt av at han har foreslått ting som jeg har vært veldig skeptisk til. Men jeg har alltid stolt nok på ham til at jeg har gått med på det – og det har alltid virket. Det er så fint å møte så engasjerte mennesker som er så dyktige og ivrige på å finne god be- handling. Både Jeremy og David har varme og humor, er veldig interesserte og dedikerte, og er skikkelig flinke med mennesker, sier Hilde Eskild.

12 views0 comments
bottom of page